W dniu, w którym grupa przyjaciół miała miło spędzić czas, oglądając na żywo wyścigi samochodowe, Nick O?Bannon (Bobby Campo) ma straszliwą wizję wypadku na torze. Palące się szczątki samochodów uderzają w trybuny i zabijają stojących tam przyjaciół Nicka, a na niego samego spada górna część konstrukcji. Otrząsnąwszy się z tej makabrycznej wizji, Nick wpada w panikę i próbuje przekonać swoją dziewczynę, Lori (Shantel VanSanten), oraz przyjaciół, Janet (Haley Webb) i Hunta (Nick Zano), że muszą natychmiast uciekać. Udaje im się to w ostatniej chwili, zanim przerażająca wizja staje się rzeczywistością. Niestety, grupa przyjaciół zbyt wcześnie cieszy się z drugiej szansy otrzymanej od losu. Okazuje się, że wypadek, z którego cudem uszli z życiem, to dopiero początek walki z przeznaczeniem. Nicka wciąż dręczą wizje, a niedoszłe ofiary zajścia na torze zaczynają po kolei ginąć w makabrycznych okolicznościach. Nick musi znaleźć sposób na oszukanie przeznaczenia raz na zawsze, zanim śmierć dosięgnie i jego. Film ten jest najnowszą częścią popularnej serii Oszukać przeznaczenie. Po raz pierwszy fani horroru mogą obejrzeć film w technologii 3D, co z pewnością zagwarantuje jeszcze bardziej wstrząsające wrażenia. Film Oszukać przeznaczenie 4 wyreżyserował David R. Ellis na podstawie scenariusza napisanego przez Erika Bressa. W rolach głównych występują: Bobby Campo, Shantel VanSanten, Nick Zano, Haley Webb i Mykelti Williamson. Za produkcję odpowiedzialni byli: Craig Perry i Warren Zide. Funkcje producentów wykonawczych pełnili: Richard Brener, Walter Hamada i Sheila Hanahan Taylor. Współproducentami są Art Schaefer i Tawny Ellis-Lehman. W składzie zespołu filmowców pracujących za kulisami znaleźli się: reżyser obrazu Glen MacPherson, scenarzysta Jaymes Hinkle, montażysta Mark Stevens, projektantka kostiumów Claire Breaux i kompozytor Brian Tyler. New Line Cinema prezentuje produkcję Practical Pictures/Parallel Zide, film Oszukać przeznaczenie 4 w reżyserii Davida R. Ellisa. Film będzie rozpowszechniany przez Warner Bros. Pictures na rynku krajowym i wybranych rynkach międzynarodowych.
ŚMIERCI NIE OSZUKASZ
W Oszukać przeznaczenie ? 4, czwartej części popularnej serii horrorów, grupa dwudziestokilkulatków próbuje uniknąć swego przeznaczenia i oszukać śmierć, która wciąż po nich wraca, by dokończyć swojego dzieła. ?W filmach z serii Oszukać przeznaczenie czarnym charakterem jest sama śmierć? ? mówi reżyser David R. Ellis. ?Jeśli to twoja kolej na śmierć, to umrzesz. Nie ma innej możliwości?. Tym razem, śmierć przychodzi w trójwymiarze. Głównym bohaterem tej części serii jest Nick, który ? wraz ze swoją dziewczyną Lori i przyjaciółmi Huntem i Janet ? spędzają czas, oglądając ekscytujące wyścigi samochodowe. Kiedy silniki pracują już na pełnych obrotach, a samochody pędzą po torach z zawrotną prędkością, Nicka nawiedza przerażająca wizja: na tor wypada śrubokręt, powodując gigantyczną kolizję, w wyniku której samochody wylatują z torów prosto na tłumy siedzące na trybunach. Poruszony tym, co właśnie ujrzał, Nick zdoła przekonać przyjaciół i kilka innych osób do opuszczenia stadionu tuż przed urzeczywistnieniem się wizji? W której niechybnie wszyscy zginęliby śmiercią tragiczną. Poprzednie filmy z serii zaczynały się od scen katastrofy lotniczej, wypadku lawety i wypadku rollercoastera. Craig Perry, który jest odpowiedzialny za produkcję wszystkich czterech części, mówi o swoim źródle inspiracji: ?Filmy z serii Oszukać przeznaczenie znane są z mocnych sekwencji otwierających, więc i tym razem staraliśmy się nie tylko nie zawieść widzów, ale nawet dostarczyć im jeszcze mocniejszych wrażeń?. Wybór padł na wyścigi samochodowe, które są jedną z najchętniej oglądanych imprez sportowych w USA. ?Podczas wyścigów wyzwala się energia kinetyczna,? ? dodaje Perry ??dlatego są duże szanse, że wydarzy się tam coś niebezpiecznego. Mimo to, siedzący na trybunach widzowie zawsze czują się bezpiecznie, bo większość wypadków ma miejsce na torze?. Jednak nie tym razem. ?Kiedy samochody nabierają prędkości, jeden z nich najeżdża na śrubokręt, który przebija oponę i powoduje wypadek stanowiący początek reakcji łańcuchowej? ? mówi Ellis, nawiązując do słynnego już w filmach Oszukać przeznaczenie efektu domina, w którym wszystkie wielkie katastrofy zaczynają się od małego, niepozornego wydarzenia. ?Potem samochody rozbijają się już po całym torze i poza nim, lądując także na trybunach. Maski samochodów odrywają się i lecąc, rozrywają ludzi na strzępy, silniki wylatują z pojazdów i lądują na widzach, niszczą kolumny podtrzymujące górne trybuny, które następnie walą się na stojące niżej osoby. Panuje kompletny chaos i destrukcja ? i to wszystko w formacie 3D?. Śmierć nie planowała, że Nick będzie starał się uratować siebie i swoich przyjaciół. Dlatego nieprzerwanie na nich poluje. Chce odebrać dusze tym, którzy już dawno powinni umrzeć. Ellis, jako jedyny po raz drugi wziął udział w kręceniu serii. Perry twierdzi, że była to bardzo dobra okazja, żeby ponownie połączyć pracę reżysera z pracą scenarzysty Oszukać przeznaczenie 2 ? Erikiem Bressem. Obydwaj dokładnie rozumieli, jakie cele należy osiągnąć, i co ważniejsze mieli świadomość potrzeby utrzymania charakteru filmu tak, aby widzowie mieli poczucie, że nowa część serii nie odstaje od trzech pierwszych. ?Eric Bress jest trochę pokręcony i szalony i po raz kolejny udało mu się to wykorzystać w pracy? ? mówi Perry pół żartem. Ellis był podekscytowany swoim udziałem w filmie i cieszył się, że przychodząc na plan, znał już wszystkich współpracowników. ?Współpraca przebiegała świetnie? ? mówi Ellis ??a praca przy tylu scenach akcji jest marzeniem każdego reżysera?. Entuzjazm reżysera zachwycił Bressa. ?David Ellis to idealny reżyser do nakręcenia tak złowieszczego filmu, ponieważ, czy się do tego przyznaje, czy nie, siedzi w nim mały chłopiec, który skacze z radości za każdym razem, gdy widzi krew tryskającą odrobinę za blisko kamery czy kulę ognia, która trochę wymyka się spod kontroli? ? śmieje się Bress. ?On zawsze czerpie niesamowitą radość z kręcenia takich filmów i można to wyczuć na planie?. Bress przytacza przykład ilustrujący poczucie humoru Ellisa: ?Po jednej z większych scen kaskaderskich, w której dwójka czy trójka bohaterów zostaje przygnieciona przez coś ogromnego, z głośników słychać Ellisa, który mówi: ?Upadłem i nie mogę wstać??. Na planie jest zawsze mnóstwo śmiechu, a myślę, że dzięki temu aktorzy bardziej ufają reżyserowi i są odważniejsi w odgrywaniu swoich postaci. Ogólnie na planie rozgrywa się szaleństwo morderstw i totalny zamęt?. Bress miał już okazję współpracować z Ellisem i widział, jak rozrywkowy nastrój na planie pomaga przy tworzeniu filmu docenianego przez publiczność. ?Te filmy zaspokajają w pewnym stopniu żądzę krwi i oczekiwanie dobrej zabawy? ? mówi Bress. ?Cały trik polega na tym, żeby dać widzom dokładnie to, czego oczekują. Dla mnie pisanie kolejnej części Oszukać przeznaczenie było chyba najlepszą zabawą, jaka może trafić się pisarzowi, zwłaszcza, że tym razem celem było przekroczenie poziomu przemocy ze wszystkich trzech poprzednich części, przy jednoczesnym zachowaniu zasad serii, w której bardziej niż o samą moc śmierci, chodzi o powiązanie ze sobą scen, w których umierają ludzie?. ?To jest coś innego. Jakby przeznaczenie albo nawet sama śmierć. I to coś, czymkolwiek to jest, chce widzieć nas martwych.? Bohaterowie są zmuszeni do myślenia o tym, gdzie i kiedy czyha na ich śmierć, a to oczywiście wpływa na ich całe zachowanie. ?Każda z postaci w konfrontacji ze śmiercią, trochę się zmienia? ? tłumaczy Perry. ?Niektórzy starają się żyć odważniej niż dotychczas; inni wycofują się i stają się ostrożniejsi. Nasz główny bohater, Nick, jest jednak najbardziej przerażony losem swoich przyjaciół, gdyż jest jedyną osobą, która potrafi przewidzieć, co się stanie. Dlatego postanawia zrobić wszystko, by ich uratować. To, że w dalszej kolejności na liście śmierci znajduje się też jego dziewczyna, sprawia, że Nickowi jeszcze bardziej zależy na tym, by utrzymać wszystkich innych przy życiu?. Bobby Campo gra Nicka O?Bannona. ?W jednym momencie Nick spędza czas z Lori, Janet i Huntem, dobrze się bawiąc, a w następnym niespodziewanie przenosi się do innej rzeczywistości i widzi to, co zaraz się wydarzy. Przez chwilę zamienia się więc w medium? ? mówi Campo, którego postać jest uprzywilejowana ? lub, w zależności od punktu widzenia, przeklęta ? dzięki możliwości przewidywania okrutnych śmierci swoich przyjaciół? i swojej własnej. Według aktora, presja, pod którą znalazł się Nick, dodała postaci wymiaru emocjonalnego, chętnie eksponowanego przez Campo. ?Nick właśnie skończył college i jest na rozstaju dróg: nie wie, czy powinien zachować się odpowiedzialnie i rozpocząć karierę, czy raczej dać sobie trochę czasu i po prostu poznać życie? ? zastanawia się Campo. ?Kiedy zaczynają nachodzić go te przerażające wizje, stara się je zrozumieć, a jednocześnie uświadamia sobie, że być może w życiu chodzi o coś więcej. Jego misja ratowania przyjaciół oraz ludzi, których nawet nie zna, staje się wycieczką wewnątrz samego siebie. Oczywiście, to jest horror, nie należy więc tego traktować aż tak poważnie? ? zapewnia. Perry dodaje: ?Bobby Campo jest typem chłopaka, który ma mnóstwo kolegów i z którym dziewczyny chętnie się umawiają ? po prostu ma w sobie to coś. Kiedy dobraliśmy go z Shantel, od razu między nimi coś zaiskrzyło; wyglądali, jakby już od dawna byli parą. To jest bardzo ważne dla całego filmu, ponieważ chcieliśmy, żeby widzowie naprawdę zaangażowali się w ich walkę o przetrwanie w tym śmiertelnym pandemonium?. Shantel VanSanten gra dziewczynę Nicka, Lori Milligan, która odważnie stawia czoło sytuacji. ?Lori jest silna.? ? mówi aktorka. ?Wspiera Nicka w chwilach jego koszmarnych wizji i stara się pomóc mu znaleźć rozwiązanie tak, by mogli uratować innych i siebie?. Przed otrzymaniem tej roli, aktorka nie widziała żadnej z trzech części Oszukać przeznaczenie. ?Tak naprawdę jestem bardzo strachliwa? ? wyznaje. ?Kiedy oglądam jakiś przerażający film, przez większość czasu zasłaniam oczy dłońmi i zerkam tylko przez palce?. Niemniej jednak, Shantel docenia unikalny charakter tej części serii. ?Tutaj ukryta jest tajemnica ? śmierć podąża za konkretnymi osobami i nie wiadomo dokładnie ani dlaczego to robi, ani co i w jakiej kolejności się wydarzy. Obecny jest więc element zaskoczenia, który trzyma widzów w napięciu. Przez cały czas zastanawiasz się, czy ta osoba umrze teraz i czy nadszedł już jej czas.? Jedną z osób mających nadzieję, że ich czas jeszcze nie nadszedł, jest przyjaciółka Lori, Janet Cunningham, grana przez Haley Webb. ?Na początku filmu Janet jest właściwie tradycjonalistką? ?zauważa Webb. ?Skupia się na byciu bardzo porządną i poukładaną, na tym, żeby wszystko było na swoim miejscu. Ale w miarę rozwoju historii bohaterka bardzo się zmienia. Kiedy nawiedza ją wizja własnej śmierci, Janet dochodzi do wniosku, że do tej pory była w życiu zbyt powściągliwa. Zamiast poddać się, postanawia stawić czoło swojemu losowi. Tak więc w pewnym sensie śmierć jest dla niej wyzwoleniem.?. Dla twórców filmu Webb, bardzo zabawna i czarująca dziewczyna z sąsiedztwa, była prawdziwym odkryciem. Do Janet dołącza Hunt Wynorski, typ Romea, do którego roli producenci potrzebowali aktora pewnego siebie i inteligentnego ? takiego, jak grana przez niego postać. Tym, którego szukali, okazał się Nick Zano. Zano od dawna jest fanem serii. ?Dla mnie Oszukać przeznaczenie nie jest horrorem. To raczej jak zabawa w kotka i myszkę ze śmiercią, jak próba ucieczki przed czymś, przed czym nie da się uciec?. Jego bohater, Hunt, nie jest powszechnie lubianym chłopakiem. ?Hunt jest trochę ograniczony i niemiły, ale jest w nim coś, co sprawia, że ludzie są gotowi mu to wybaczać. Każdy w swoim życiu ma takiego przyjaciela?. ?Szukaliśmy młodych, nowych twarzy? ? mówi Ellis. ?I mieliśmy wielkie szczęście, że trafiliśmy na aktorów tak zaangażowanych w pracę, którzy do granych przez siebie postaci dodali wiele od siebie?. Do młodej obsady dołączył aktor z wieloletnim stażem Mykelti Williamson. ?Mieliśmy dużo szczęścia, że udało nam się pozyskać aktora z takim dorobkiem jak Mykelti, ponieważ jego postać to właściwie najważniejszy, z punktu widzenia emocji, bohater filmu? ? mówi Perry. Williamson wciela się w postać George?a, ochroniarza na stadionie, który uchodzi z życiem z masakry rozgrywającej się podczas wyścigów. ?Scenariusz bardzo mi się spodobał? ? zaznacza aktor. ?Było w nim wiele emocji, a ja mogłem je odtworzyć, grając moją postać?. Według Ellisa ?w historii Gerorge?a jest dużo wątków, które bezpośrednio wiążą się z głównymi tematami filmu?. Williamson potwierdza: ?George jest alkoholikiem na odwyku, starającym się uporządkować swoje sprawy. Marzy o tym, żeby zrobić dla innych jak najwięcej, i tym samym odkupić winę za niedające mu spokoju błędy popełnione w przeszłości. Kiedy zostaje niejako wciągnięty w życie tych dzieciaków, chętnie decyduje się pomóc Nickowi w ratowaniu innych ludzi?. Perry zaznacza, że podróż w tej części serii różni się nieco od poprzednich. ?Dodaliśmy coś nowego? ? mówi producent. ?Tym razem wizje Nicka nie pokrywają się dokładnie z rzeczywistością. Dlatego grą jest już sama próba zrozumienia wizji i rozwikłania tego, w jaki sposób obrazy, które widzi Nick, łączą się z kolejnymi wydarzeniami i jak odkryte wskazówki mogą pomóc mu uratować siebie i innych?. Zmiana przeznaczenia nie jest jednak łatwym zadaniem. ?Nick doświadcza bardzo dużo w bardzo krótkim czasie, ponieważ próbując uratować wszystkich od katastrofy, jednocześnie sam do końca nie rozumie, co się z nim dzieje? ? mówi Campo. ?To jak układanie puzzli? ? dodaje VanSanten. ?Próbujemy rozgryźć plan śmierci i przekonać tych, którzy znajdują sie na jej liście, że to po nich teraz przyjdzie. Ale rozgryzienie logiki rządzącej kolejnymi morderstwami i dokonanie tego, zanim będzie za późno, przypomina wyścig z czasem?.
CZY TO NIE FANTASTYCZNE?
Wyścig Nicka i Lori zaczyna się wraz z potwornymi wydarzeniami rozgrywającymi się na torze samochodowym. Kręcenie tej długiej, logistycznie i technicznie trudnej sekwencji otwierającej wymagało doświadczenia i zaangażowania wszystkich ekip, które pracowały jednocześnie w dwóch stanach. Ogromne trybuny wybudowano na pustym parkingu, znajdującym się tuż obok Industrial Canal Bridge na przedmieściach Nowego Orleanu. Ponieważ jednak w najbliższej okolicy nie było żadnych prawdziwych torów wyścigowych, druga ekipa filmowców przeniosła się do Mobile, miasta w Alabamie, aby kręcić sceny ścigających się samochodów na Mobile International Speedway. Perry tłumaczy: ?Zbudowaliśmy ponad 40-metrową sekcję trybun w Nowym Orleanie, tak, by dokładnie pasowała rozmiarami do prawdziwego toru wyścigowego w Mobile, a potem połączyliśmy ujęcia. W gruncie rzeczy nakręciliśmy jedną część sceny w Luizjanie, a drugą w Alabamie?. Ellis ujawnia z dumą, że 95% ujęć jest prawdziwych. ?W filmie jest naprawdę niewiele ujęć z wykorzystaniem blueboxa. Znaczna większość z nich to rzeczywiste sceny akcji, podrasowane tylko wizualnymi efektami specjalnymi. Tam, gdzie było to możliwe, chcieliśmy dać widzom coś prawdziwego? ? mówi. Scenarzysta Jaymes Hinkle dodaje: ?Mamy ogień, mamy wybuchy, mamy zderzenia samochodów, mamy budowle walące się na ludzi ? mamy wszystkie te szalone rzeczy. Tym, co zajęło nam najwięcej czasu, było chyba samo wymyślanie. Zbudowałem mnóstwo modeli, by móc wszystko zobrazować i wymyślić, co uda się zrobić, a czego nie?. Według Hinkle?a najlepszym sposobem na wybudowanie trybun było użycie pianki. ?Wszystko wycięliśmy i przykleiliśmy tak, by jak najdokładniej przylegało do konstrukcji. Larry Spurlock z naszej ekipy znalazł miksturę, która po naniesieniu na piankę wyglądała jak beton. Potem sprawiliśmy, że wszystko wyglądało na starsze, dobudowaliśmy ławki i inne elementy. Pracowało nad tym co najmniej 70 osób przez pełne 4 tygodnie. Zbudowaliśmy ponad 40-metrową główną trybunę i mały pas drogi, który następnie specjalista od efektów specjalnych, Erik Henry, zamienił w ponad 150-metrowy pas, wraz z trybuną zapełnioną 14 000 osób. Łączenie tego wszystkiego w jedną, spójną scenę było ekscytujące, ponieważ nikt nie chciał, żeby oglądając film, widownia rozpraszała się, zauważając, że któryś element nie pasuje do pozostałych.? Reżyser drugiej ekipy i koordynator kaskaderów, Jeff Dashnaw, zachęcił do udziału w filmie paru najlepszych kierowców?kaskaderów oraz prawdziwych profesjonalnych kierowców torów wyścigowych. ?Kiedy kręcisz scenę kolizji samochodu pędzącego prawie 130 kilometrów na godzinę po wznoszącym się torze, różne rzeczy mogą się zdarzyć? ? zdradza Dashnaw. ?Mieliśmy wielkie szczęście, że Buddy Joe Hooker i Mic Rodgers zgodzili się z nami współpracować i wykonać te zderzenia, ale jednocześnie naprawdę się denerwowaliśmy się, mając świadomość, że to właśnie oni siedzą tam za kółkiem?. Hooker, należący do hollywoodzkiej kaskaderskiej Hall of Fame, jest legendą tego biznesu ? jego życie i praca były inspiracją dla Burta Reynoldsa, który w 1978 roku nakręcił film o kaskaderach ? Hooper. Ellis, który zaczynał karierę w biznesie filmowym jako jeden z najlepszych kaskaderów, dzięki samemu tylko obserwowaniu scen wyścigów czuł się niczym gracz podczas meczu, czekający na swoją szansę wejścia na boisko. ?Kręcenie w Mobile było dla mnie trudne ze względu na to, że chciałem być w tych samochodach i ścigać się razem z chłopakami. Jednym z najlepszych momentów w mojej karierze kaskadera była praca na planie filmu Szybki jak błyskawica, kiedy pędziliśmy w samochodach po torze Daytona, więc teraz, w głębi duszy, znowu chciałem być za kółkiem. Ale nie mogłem? ? wzdycha reżyser. ?Ale to, że był tam Buddy Joe, który wprowadził mnie do świata filmu, było fantastyczne, bo on, pomimo swoich 66 lat, jest legendą tej branży i nadal jest po prostu najlepszy?.
EFEKTY 3D
Oczywiście, jedną z największych trudności podczas kręcenia filmu Oszukać przeznaczenie było zrobienie tego w formacie 3D, który był już wcześniej wykorzystywany. Jednak przy dzisiejszej zaawansowanej technologii jest to zupełnie nowe doznanie. Śmierć nigdy nie była bardziej realistyczna! Obecnie dostępna wysoka rozdzielczość technologii trójwymiarowej, stworzona przez PACE Fusion System, o lata świetlne wyprzedza wszystko, co było dostępne do tej pory i zmienia chodzenie do kina w zupełnie nowe doświadczenie, w którym obraz nabiera głębi i przenosi widownię w zupełnie inny wymiar. Według Perry?ego użycie rewolucyjnej technologii Fusion System w Oszukać przeznaczenie 4 było przełomowym wydarzeniem: ?Ta seria świetnie wpisuje się w format 3D ze względu na swoją tematykę i scenografię. Teraz widzowie oglądający Oszukać przeznaczenie będą czuli nie tylko, że coś dzieje się przed nimi, ale również za ich plecami. Będą kompletnie zanurzeni w filmie i w świecie, który on przedstawia?. Tym, co skłoniło Ellisa, reżysera także drugiej część serii, do powrotu na plan, była szansa zaprezentowania widzom bardziej interaktywnego przeżycia. ?Nakręcenie filmu w formacie 3D było bardzo kuszące? ? mówi Ellis. ?Wiedziałem, że to będzie idealnie pasowało do filmu i bardzo chciałem uczestniczyć w tworzeniu w tej nowej technologii. Spędziłem dużo czasu na poznawaniu 3D i kiedy dowiedziałem się, że Vince Pace i James Cameron zajmują się tym w Fusion 3D, wiedziałem, że to jest to?. Vince Pace, wieloletni współpracownik Camerona, jest pełen entuzjazmu i zaznacza, że w Fusion 3D nie chodzi tylko o dostarczenie produktu czy udostępnienie wsparcia ekspertów; według niego, zaangażowanie firmy w ten film ma charakter twórczy, jako że ekipa filmowa i PACE współpracują ze sobą na każdym etapie powstawania produkcji. Reżyser obrazu, Glen MacPherson, tłumaczy, na czym tak naprawdę polega format 3D: ?Aby stworzyć obraz w technice 3D potrzebne są dwie kamery: jedna ?patrząca? jak nasze prawe oko, a druga jak lewe? ? mówi. ?Trzeba ustawić obie kamery na ten sam przedmiot; nazywamy to konwersją. Te dwa ujęcia, wykonane z nieco innych kątów, stają się jednym obrazem, gdy patrzymy na nie przez specjalne trójwymiarowe okulary. W ten właśnie sposób osiągamy wrażenie głębi ? tak samo działa ludzki wzrok?. Zdaniem MacPhersona to zadanie było wprost stworzone dla jego ekipy kamerzystów. ?To zupełnie co innego niż kręcenie filmów w dwóch wymiarach? ? podkreśla. ?Kręcenie każdego ujęcia tak, by działał on w formacie 3D, wymaga zawsze o wiele większego przemyślenia?. Oprócz kamer Sony F23 ? wykorzystanych po raz pierwszy w historii do kręcenia obrazu w 3D i z użyciem jedynych pięciu istniejących prototypów dźwigów stworzonych specjalnie dla tych kamer ?przy pracy na planie wykorzystywana była też unikalna jednostka postprodukcyjna PACE Fusion. W tej niepozornie wyglądającej przyczepie reżyser i zespół produkcyjny mieli możliwość na bieżąco ciąć i montować taśmy, a następnie oglądać nakręcony materiał w idealnym obrazie 3D. Błyskawiczne odtwarzanie obrazu dawało Ellisowi i MacPhersonowi możliwość wprowadzania niezbędnych poprawek jeszcze przez przejściem do następnego ujęcia. MacPherson określa przyczepę jako bezcenną: ?W jej wnętrzu znajduje się system projekcji 3D. Mogliśmy więc nakręcić ujęcie próbne, pobiec do przyczepy i szybko zobaczyć, czy uzyskaliśmy zamierzony efekt. W formacie 3D zawsze coś może wyjść niedokładnie, więc jeśli widzieliśmy, że jedna oś pionowa danego ujęcia była nieprecyzyjna albo jeśli zbliżenia były nieostre, byliśmy w stanie wszystko poprawić. To dało nam większą pewność w pracy i pozwoliło na sprawniejsze nakręcenie scen?. Kiedy aktorzy polubili oglądanie scen w przyczepie, trudno było ich od tego odciągnąć, ale, jak mówi Mykelti Williamson, oprócz niewątpliwej niezwykłości tego urządzenia, stało się ono również bardzo pomocnym narzędziem przy pracy aktorskiej. ?Starałem się nie wchodzić do przyczepy za często, ale to naprawdę pomagało mi pozostawać w świecie 3D? ? wspomina Williamson. ?Gdy już raz poczułem, jak zmienia sie mój odbiór rzeczywistości, świat stawał się tak ekscytujący, że wracałem w podskokach do pracy, by nakręcić jeszcze więcej scen tylko po to, by móc je później oglądać. Dzięki tej technologii i dzięki temu, jak poprawiła się jakość okularów trójwymiarowych, zapominasz o ich istnieniu i czujesz, jakbyś naprawdę wchodził w czyjeś życie, choć ta osoba nie wie, że w nim jesteś. Byłem naprawdę pod wrażeniem?. Na początku kariery Ellis zdobył uznanie jako jeden z najlepszych drugich reżyserów, pracując przy dużych, drogich scenach akcji. Na planie Oszukać przeznaczenie 4 Ellis użył technologii 3D do stworzenia przerażająco realistycznych scen akcji, w tym otwierającej sekwencji rozgrywającej się na torze wyścigowym. Jak mówi MacPherson: ?David chciał nakręcić film, który nie tylko będzie bazował na technologii 3D, ale będzie naprawdę dobry i śmieszny. Musieliśmy więc znaleźć sposób, by sceny akcji nakręcić naprawdę świetnie, co wcale nie było łatwe. Musieliśmy wprowadzać dźwigi, na których zamontowane były kamery, w naprawdę małe przestrzenie. Używaliśmy więc kamer z systemem stabilizacji lub trzymaliśmy je po prostu w rękach; zanurzaliśmy je całkowicie w basenie i zrzucaliśmy z budynków; stawialiśmy je też bardzo blisko ognia i wybuchów, a do scen na torach wyścigowych kamery zostały umieszczone na samochodzie, który pędził z prędkością ponad 160 kilometrów na godzinę. Jednym słowem, umieszczaliśmy je w takich miejscach, gdzie nikt przed nami się chyba nie odważył ? zwłaszcza nie pracując na nowych modelach?. ?Ponieważ pierwsza scena rozgrywa się na torze wyścigowym, jeszcze zanim zaczęliśmy kręcić, zamontowaliśmy kamery na samochodach na pustym parkingu w Magic Mountain, żeby zobaczyć, jak będą w tej sytuacji działać. W ten sposób odkryliśmy, że kamery są czułe nawet na najmniejsze wibracje z samochodów. Nie mogliśmy więc przymocować ich do ścigających się pojazdów; trzeba było zamontować je na osobnym samochodzie ? po to, by były bardziej stabilne. Ale prawdę mówiąc, obsługa tego sprzętu nigdy nie była zbyt czasochłonna? ? zachwyca się Ellis. ?Myślę, że to mówi samo za siebie o naszej ekipie i o wsparciu, które dostaliśmy od Vince?a?.
WYSOKA ROZDZIELCZOŚĆ
Nie da się oszukać śmierci? Ani wysokiej rozdzielczości. Elementy produkcji, takie jak: makijaż, efekty specjalne i wizualne czy dekoracje musiały być tworzone pod kątem rozdzielczości trójwymiarowej. Dla Mike?a McCarty?ego, kierownika projektu z KNB EFX, który nadzorował prace nad ostatecznym kształtem efektów specjalnych, wysoka rozdzielczość w trójwymiarze stwarzała różne wyzwania. Zaczęło się oczywiście od sztucznej krwi. ?Wysoka rozdzielczość sprawia, że kolory wyglądają inaczej niż w przypadku normalnych filmów? ? zauważa McCarty. ?Rzeczy wydają się jakby bardziej pomarańczowe, co sprawiło, że na początku krew w filmie wyglądała jak ta, której używano w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Musieliśmy więc ją przyciemnić tak, że przypominała prawie zaschniętą krew. Zwykle można coś przemalować albo przesadnie pokolorować, tak by się wyróżniało, by wyglądało inaczej niż gdy patrzymy na to gołym okiem. Ale w technologii HD potrzebna jest precyzja, bo widać w niej wszystko?. Scenograf, Hinkle, musiał włożyć dużo pracy w stworzenie otoczenie pasującego do scen, ale też dobrze prezentującego się w wyłapującej każdy szczegół wysokiej rozdzielczości 3D. ?Początkowo to było naprawdę ogromne wyzwanie. Eksperymentowaliśmy z kamerami i zrobiliśmy kilka testów, aby dokładnie określić zależność przestrzenną pomiędzy kamerą, aktorami, tylną ścianą, bocznymi ścianami, pierwszym planem i wszystkimi innymi elementami. W miarę jak wraz z Glenem McPhersonem dochodziliśmy do rozwiązania, plan się rozrastał. I to dosłownie ? w sensie fizycznym. Wszystko zostało powiększone tak, by znalazło się miejsce na przestrzeń między kamerą, aktorem i wszystkim, co znajdowało się w pomieszczeniu. Nakręciliśmy parę wspaniałych ujęć, które były jednocześnie wielkimi przedsięwzięciami?. Perry dodaje: ?Technologia HD to niewiarygodnie bezlitosny format. Widać w nim wszystko. Normalnie, w scenach z udziałem tłumu, aby zwiększyć liczbę osób zamiast statystów używa się czasem wyciętych postaci lub dmuchanych lalek. Ale w trójwymiarze wycięte postacie wyglądają płasko, a lalki w wysokiej rozdzielczości sztucznie, nawet gdy doda się kontury. Tak wysoka jest przejrzystość i ostrość obrazu. Nie sposób go oszukać?. Zarówno format trójwymiarowy, jak i wysoka rozdzielczość mają sprawić, by obraz na ekranie był jak najbardziej realistyczny i żebyśmy odbierali go kilkoma zmysłami. Erik Henry, kierownik ds. efektów wizualnych, szybko zorientował się, że kręcenie w 3D oznacza przemyślenie wszystkiego od początku. ?Z rozmów z Vincem Pace?em wywnioskowałem, że przyszłość trójwymiaru nie polega na tworzeniu specjalnych efektów, powodujących u widza wrażenie, jakby przedmioty leciały wprost na niego? ? mówi. ?Przyszłość trójwymiaru polega na nakręceniu scen w taki sposób, żeby oddawały dosłownie głębię przestrzeni, tak byśmy czuli się dokładnie w środku tego, co oglądamy. Ujęcia w 3D są bardziej realistyczne, a przez to też ciekawsze. Przez 20 lat pracowałem przy filmach w dwuwmiarze i okazuje się, że to, co tam wydaje się oczywiste, w 3D zazwyczaj nie działa? ? zauważa Henry. ?Dużym wyzwaniem było dla nas zgranie efektów wizualnych. W przypadku dwuwymiaru zazwyczaj można stworzyć lub dorobić tło albo usunąć coś z kadru, ale w tym przypadku, ponieważ mieliśmy dwie kamery w dwóch różnych miejscach, musieliśmy całkowicie przerabiać tło albo czyścić ujęcie dla drugiej kamery, czy inaczej drugiego ?oka?. Mówiąc krótko, nie ma łatwego sposobu na kopiowanie obrazu z jednego oka do drugiego?. Pomimo dodatkowej pracy bliska współpraca ekipy od efektów wizualnych z kaskaderami, ekipą od efektów specjalnych, makijażystami i innymi pracownikami produkcji była dla Henry?ego bardzo cennym doświadczeniem. ?Wszystkie ujęcia efektów wizualnych są niezwykle skomplikowane. Wspaniale współpracowało mi się z innymi działami. Nasze działania się pokrywały, dlatego wszyscy musieliśmy wymyślić, jak uzyskać najlepsze efekty?. Chociaż z technicznego punktu widzenia praca w trójwymiarze była ekscytująca, twórcy filmu byli zdeterminowani, aby historie postaci i treść opowieści nie bazowały tylko na atrakcyjności formatu 3D. Film musiał być też świetny w dwuwymiarze, dlatego tak naprawdę nakręcono dwa filmy: jeden w dwu-, a drugi w trójwymiarze. ?Prawda jest taka, że nadal ograniczona jest liczba ekranów 3D? ? stwierdza Ellis. ?Dla mnie najważniejsze jest, by film miał świetną historię i interesujące postaci. Film musi obronić się w dwuwymiarze. Jeśli w tym formacie będzie straszny, w trójwymiarze będzie przerażający?. Perry dodaje: ?Vince Pace zdołał przekazać swoją filozofię dotyczącą uchwycenia obrazów i opowiadania historii całemu zespołowi, co miało naprawdę wspaniały wpływ na cały film. Chociaż rzeczy, które wydają się wyskakiwać na ciebie z ekranu są fajne, format 3D ma pomóc w opowiedzeniu ciekawej historii, a nie być jedynie sposobem nakręcenia filmu. Trzeba więc bardzo dobrze przemyśleć, jak się go używa?. Ujęcia miały taką głębię, że twórcy filmu czuli się jak uczestnicy czyjegoś prawdziwego życia. Ellis tak opisuje jedną ze scen, w której George, postać grana przez Williamsona, opowiada o swoim życiu Nickowi i Lori: ?Czujesz, jakbyś siedział obok niego na kanapie i słuchał. Widzowie chyba nie spodziewają się, jak imponujący może być trójwymiar w takich spokojniejszych fragmentach?. Autor scenariusza, Eric Bress, zauważa: ?Takie filmy zawsze najlepiej oglądać przy pełnej widowni, bo zarówno w strachu, jak i w śmiechu jest coś zaraźliwego. A teraz, jeszcze bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, widzowie będą mogli wspólnie uczestniczyć w rzeczywistości, która popchnie ich coraz bliżej ku spotkaniu ze śmiercią?.
ŚMIERĆ
Pokazując śmierć, która dzięki trójwymiarowi niemal dosłownie dosięga widzów, Oszukać przeznaczenie 4 bazuje na przekonaniu, że niektórych ludzi o wiele bardziej przeraża myśl o tym jak umrą, a wcale nie kiedy to nastąpi. ?Wydaje mi się, że spersonifikowana śmierć nie jest już tak tajemnicza? ? mówi producent Craig Perry. ?Natomiast w filmach z serii Oszukać przeznaczenie nie widać sprawcy rzeźni, nie goni cię żadna postać, tak więc każdy może sobie sam wyobrazić, czym jest śmierć i jak ona wygląda. To jest coś, nad czym każdy z nas zastanawia się w pewnym momencie życia, a Oszukać przeznaczenie ze swoim niewidzialnym zabójcą gra na naszych własnych lękach?. Aktor Bobby Campo stwierdza: ?W prawdziwym życiu wszyscy ścieramy się z tą niepowstrzymaną siłą, jaką jest śmierć. W tym filmie jesteśmy nieudacznikami, starającymi się przechytrzyć śmierć, tak samo jak wielu ludzi pragnie zrobić w rzeczywistości. Mam wrażenie, że każdy na planie miał taki moment, w którym uświadomił sobie, że w każda ? nawet najbardziej niewinna sytuacja ? może skończyć się tragicznie?. Shantel VanSanten potwierdza: ?Teraz czasem zdarza mi się myśleć: ?Jeśli uderzę w ołówek leżący na biurku, a on stoczy się na podłogę, czy uderzy w tablicę i odbije sie, trafiając mnie prosto w twarz??. Myślę o przypadkowych ciągach zdarzeń, które, nawet jeśli wyglądają niegroźnie, mogłyby mnie zabić? ? dodaje ze śmiechem. ?Dzieje się tak, ponieważ w filmie uchwycone zostały momenty z codziennego życia? A w końcu nigdy nie wiadomo, co się wydarzy. To właśnie przeraża ludzi?. Webb tak wspomina najbardziej przerażające momenty: ?W niektórych scenach wcale nie udawałam. Dzięki Davidowi i całej ekipie wszystko wyglądało tak realistycznie, że w niektórych momentach czułam taką adrenalinę, że praktycznie zapominałam o innych ludziach na planie i o tym, że to, co się dzieje, to tylko film?. ?Najlepszą rzeczą w filmach serii Oszukać przeznaczenie jest to, że oglądasz je i myślisz: ?No dobrze, więc on może zginąć na takie cztery sposoby?. A potem okazuje się, że bohater ginie w jeszcze inny sposób, który nawet nie przyszedł ci do głowy. I takich rzeczy jest w filmie całkiem sporo? ? mówi z zadowoleniem Nick Zano. Reżyser David R. Ellis dodaje: ?Czasem staraliśmy się specjalnie zmylić widzów, po to, by jeszcze zwiększyć frajdę z oglądania tego typu filmów. Widzowie uwielbiają ten element zaskoczenia i to jest jedna z przyczyn tak dużej popularności całej serii?.
O OBSADZIE
BOBBY CAMPO (Nick) ? obecnie można go zobaczyć u boku Milly i Becky Rosso w komedii Savage?a Steve?a Hollanda Legalne blondynki. Trzecia już część Legalnej blondynki opowiada o kuzynkach Annie i Izzy, które przeprowadzają się z Wielkiej Brytanii do Kalifornii i o tym, jak przy wykorzystaniu swojej bystrości i wdzięku, udaje im się zdobyć uznanie w nowej szkole. Poprzednim filmem Campo była wyreżyserowana przez Pete Guzzo komedia ?99?. Film jest historią uniwersyteckiego bawidamka, który przez cztery lata studiów usiłuje wygrać pierwszoroczny zakład, według którego ma się przespać z setką kobiet do czasu ukończenia studiów. Jeśli chodzi o role telewizyjne, Campo wystąpił gościnnie w dramacie telewizji FOX Mental: Zagadki umysłu, jak również w serialu familijnym telewizji ABC Greek oraz serialu UPN South Beach. Grał również w filmie Krwiożercze wampiry ? historii o agresywnych nietoperzach wampirach, które ulegają mutacji na skutek skażonej wody i rozpoczynają mordowanie ludzi małego miasteczka w stanie Luizjana. Campo mieszka obecnie w Los Angeles. SHANTEL VANSANTEN (Lori) ? wraz z Mischą Barton zebrała pochwały za rolę w dramacie filmowym You and I, w reżyserii znanego reżysera, Rolanda Joffe?a. Oparty na znanej rosyjskiej powieści, osadzony w Moskwie film jest historią samotnej amerykańskiej nastolatki oraz rosyjskiej dziewczyny, które połączyło zamiłowanie do znanego rosyjskiego duetu popowego. VanSanten zagrała również w dramacie In my Pocket, który został uhonorowany nagrodą publiczności w kategorii najlepszy film fabularny na corocznym festiwalu filmowym Palm Beach International Film Festival. Ostatnio razem z Brittany Murphy była zaangażowana w produkcję thrillera Something Wicked, który wejdzie do kin w przyszłym roku. Jeśli chodzi o udział w produkcjach telewizyjnych, VanSanten dołączyła niedawno do stałej obsady popularnego serialu telewizji CW, Pogoda na miłość, gdzie u boku Roberta Buckley?a i Sophii Bush, gra Quinn James. VanSantengra wystąpiła również gościnnie w jednym z odcinków ostatniego sezonu CSI: Kryminalne zagadki Nowego Jorku, gdzie pracowała z Meliną Kanakaredes i Eddiem Cahillem. Poza tym, zagrała w filmie Trzech cwaniaków oraz serialu NBC Sports Illustrated Swimsuit Model Search. MYKELTI WILLIAMSON (George) ? prawdopodobnie najbardziej znany z poruszającej roli Bubby, u boku Toma Hanksa, w uhonorowanym Oscarem filmie Forrest Gump. Od 18. roku życia doskonali swój warsztat, dzięki czemu jest obecnie jednym z najbardziej poszukiwanych aktorów w Hollywood. Debiutem filmowym Williamsona były Ulice w ogniu, film Waltera Hilla, z udziałem takich gwiazd, jak: Diane Lane, Michael Pare i William Dafoe. Później grał w takich filmach, jak: ?Pierwsza potęga? z Lou Diamondem Phillipsem, Cudowna mila z Anthonym Edwardsenem i Mare Winningham, Number One with a Bullet, Dzikie koty i Uwolnić orkę. Po uznanej przez krytyków roli w filmie Forrest Gump Williamson zagrał w produkcji Forresta Whitakera Czekając na miłość; w Gorączce Michaela Manna wystąpił razem z Alem Pacino. Następnie pojawił się w Uwolnić orkę 2 oraz w Locie skazańców u boku Nicolasa Cage?a. Gościnnie wystąpił w dramacie politycznym Mike?a Nicholsa Barwy kampanii oraz w filmie Złoto pustyni, w którym grali również George Clooney, Mark Wahlberg i Ice Cube. Inne filmy z jego udziałem to: Zabójczy numer z Brucem Willisem i Morganem Freemanem, Zabić prezydenta z Seanem Pennem i Cudowne dziecko z Robinem Williamsem i Terrencem Howardem. Wkrótce będzie go można zobaczyć w komedii Black Dynamite oraz w filmach High School i Ball don?t lie. Williamson wystąpił wraz z Delroy Lindo i Blairem Underwoodem w filmie Soul of the Game, gdzie zagrał postać legendarnego baseballisty Negro League, Josha Gibsona, za co zebrał znakomite recenzje. Willimson występował również w The Buffalo Soldiers w telewizji TNT oraz w filmie Dwunastu gniewnych ludzi w telewizji Showtime. Zagrał w Grze na maksa tejże stacji oraz w uznanym przez krytyków, zdobywcy wielu nagród, dramacie Puls miasta. Jego kariera aktorska rozpoczęła się od gry w takich serialach telewizyjnych, jak: Starsky i Hutch, Posterunek przy Hill Street i China Beach. Tej jesieni pojawi się gościnnie w serialu telewizji FOX 24 godziny. Jeśli chodzi o wystąpienia teatralne, Williamson zagrał w znakomitym dramacie z 1995 roku, ?Distant Fires?, z takimi aktorami, jak: Samuel L. Jackson, D.B. Sweeney, Ellis Williams, Matt McGrath and Richard Riehle. Aktorzy, kierowani przez reżysera Glarka Gregga, zdobyli prestiżową nagrodę L.A. Weekly w kategorii ?Najlepsza obsada?. Williamson jest zagorzałym fanem sportu i oddanym ojcem rodziny, w wolnym czasie zajmuje się renowacją starych samochodów oraz jazdą konną. Obecnie mieszka w Los Angeles wraz z żoną i dwiema z ich trzech córek. NICK ZANO (Hunt) ? w zeszłym roku można go było zobaczyć w trzech zupełnie różnych produkcjach: w światowym hicie kina familijnego Cziłała z Beverly Hills z Piper Perabo i Jamie Lee Curtis, w pikantnej komedii College, jak również thrillerze Prześladowca 2. Odgrywał rolę w romantycznej historii o dorastaniu My Sexiest Year oraz w komedii familijnej Gruby Albert. Jego debiutem w filmie fabularnym był film Stevena Spielberga Złap mnie, jeśli potrafisz, nominowany do Oscara w 2002 roku. Działalność telewizyjna Nicka Zano to zarówno produkcja, jak i poprowadzenie pierwszego sezonu popularnego reality show Why Can't I Be You? Zano był przez trzy sezony stałym członkiem obsady wielkiego hitu stacji WB Siostrzyczki, gdzie grała również Amanda Bynes; występował gościnnie w ostatnim sezonie docenionego przez krytyków serialu Siódme niebo. Zano grał główną rolę w komedii romantycznej kanału ABC Wszystko, czego pragniesz, gdzie partnerowała mu Shiri Appleby; innym filmem z jego udziałem była komedia stacji FOX, Ernesto. Zano jest obecnie zaangażowany w produkcję dramatu Operating Instructions w reżyserii Andy?ego Tennanta, filmu kręconego dla telewizji USA Network. HALEY WEBB (Janet) jej debiutem filmowym była rola w thrillerze akcji Big Game, gdzie wystąpiła razem z C. Thomasem Howellem. Wkrótce będzie ją można zobaczyć u boku Nicka Stahla w thrillerze In NorthWood. Jeśli chodzi o karierę w telewizji, Webb pojawiła się w serialu stacji CBS Krok do domu i Shark, z Jamesem Woodsem w roli głównej. W 2003 roku Webb brała udział w konkursie Talent America, w którym wygrała w dwóch kategoriach: aktorskiej i tanecznej. W tym samym roku przeniosła się do Los Angeles, aby doskonalić swoje umiejętności pod okiem legendarnych nauczycieli ? Howarda Fine?a, Joanne Barron i D.W. Browna. W 2001 roku Webb wyprowadziła się z rodzinnego stanu Wirginia do San Diego, gdzie aktywnie działała w wydziale teatralnym swojej szkoły średniej, zdobywając przy okazji szereg nagród za swoje występy.
O TWÓRCACH FILMU
DAVID R. ELLIS (reżyser) ? cieszy się sławą jednego z najbardziej poszukiwanych reżyserów drugiej ekipy w Hollywood, ma ponad 30 lat doświadczenia jako kaskader, koordynator kaskaderów oraz reżyser drugiej ekipy. Jego osiągnięcia reżyserskie obejmują takie filmy, jak: Pan i władca: Na krańcu świata, Matrix reaktywacja, Harry Potter i kamień filozoficzny, Gwiazda rocka, Gniew oceanu, Piekielna głębia, Negocjator, W akcie desperacji, Zdrada, Wodny świat, Stan zagrożenia, Made in America, Sliver, Wiecznie młody, czy też Na rozkaz serca. Reżyserskim debiutem Ellisa była familijna komedia przygodowa Daleko od domu 2: Zagubieni w San Francisco. Reżyserował również Oszukać przeznaczenie 2, Komórkę, Węże w samolocie i Asylum. Jego nowe projekty: Six Days Till Midnight i Humpty Dumpty, są obecnie w fazie przedprodukcyjnej. Pochodzący z Malibu w Kalifornii Ellis rozpoczął swoją przygodę z przemysłem filmowym jako kaskader podwodny w filmie Superdad z Kurtem Russelem. Zasłużył tym sobie na miano jednego z wiodących kaskaderów, a jego dorobek obejmuje udział w takich hitach, jak: Fatalne zauroczenie, Rodzina Addamsów i Czas patriotów. Ellis był jednym z pięciu pierwszych koordynatorów kaskaderskich, zaproszonych do członkostwa w Academy of Motion Picture Arts and Sciences. CRAIG PERRY (producent) jest członkiem Practical Pictures, firmy produkującej filmy kinowe i telewizyjne, założonej w 2004 roku wraz z Sheilą Hanahan Taylor. Wcześniej Perry, wraz z Warrenem Zidem, założył Zide/Perry Entertainment. Firma zadebiutowała filmem akcji Mocne uderzenie, po czym wyprodukowała American Pie, Oszukać przeznaczenie, Psy i koty, jak również Czarną książeczkę i Repli-Kate. Kolejne projekty Perry?ego to komedia The Pet w reżyserii Davida Silvermana, magiczna komedia familijna Hours of Fun oraz komedia science fiction Wreckage. Perry jest w trakcie przygotowania thrillera dla nastolatków The Seminar, kobiecego thrillera Westward w reżyserii Joela Schumachera oraz remake?u klasyki horroru Piekielny motel w reżyserii Stevena C. Millera. Perry pełnił funkcję wiceprezesa ds. rozwoju w Scott Rudin Productions i dyrektora ds. rozwoju w Silver Pictures. Był współproducentem Zmowy pierwszych żon, pracował też przy realizacji takich filmów, jak: Regulamin zabijania, Jeździec bez głowy, Prosty plan, Truman Show, Przodem do tyłu, Okup, Clueless, Zabójcza broń 3, Krytyczna decyzja, Richie Milioner oraz Człowiek demolka. WARREN ZIDE (producent) prezes Parallel Zide ? spółki produkcyjnej obecnie pracującej nad komediami Demoted oraz High School.Zide pełnił funkcję producenta na planie przebojowej komedii tego lata ? The Pool Boys, jak również komedii zeszłych wakacji ? Extreme Movie. Wcześniej, w roku 1997, wspólnie z Craigiem Perrym założył Zide/Perry Entertainment. Spółka zadebiutowała cieszącym się popularnością filmem akcji Mocne uderzenie, a ich kolejną produkcją były Czarna książeczka i Repli-Kate. ERIC BRESS (scenarzysta) w 1994 roku pisał scenariusze wraz z J. Mackyem Gruberem. W 1997 roku wspólnie wyprodukowali, napisali i wyreżyserowali Blunt, film niezależny, uhonorowany nagrodą dla ?Najlepszej komedii? 1998 roku na festiwalu filmowym New York Independent Film and Video Festival. Film został zaprezentowany na festiwalu filmowym New Orleans Film Festival. Przełomem w karierze Bressa okazał się pilotowy odcinek serialu KYLE XY, sprzedany telewizji ABC w 1999 roku. Mimo tego, że serial został pokazany dopiero po 7 latach, i to na ABC Family, Bress i Gruber zyskali na popularności. Po zebraniu pochwał za współtworzenie scenariusza do Oszukać przeznaczenie 2, Bressowi i Gruberowi zaproponowano wspólne wyreżyserowanie Efektu motyla, który był ich pierwszym wspólnie napisanym scenariuszem. W następnym roku Bress przeszedł do telewizji, gdzie rozwijał swój projekt KYLE XY w ramach funkcji producenta wykonawczego pierwszego sezonu, po czym powrócił do pracy przy filmach kinowych. Bress jest autorem scenariusza do wchodzącego wkrótce na ekrany kin, filmu fantasy: The Alchemyst: Secrets of the Immortal Nicholas Flamel. Scenariusz powstał w oparciu o bestsellerową powieść Michaela Scotta, a został napisany dla nowatorskiego producenta telewizyjnego Marka Burnetta. Obecnie Bress przeprowadza casting do filmu Blindsighted, do którego scenariusz napisał razem z Gruberem, i który razem wyreżyserują. Bress urodził się i wychował w Nowym Jorku, w 1992 roku ukończył S.I. Newhouse School of Communication przy Syracuse University. Karierę w branży rozrywkowej rozpoczął jako recenzent scenariuszy w Creative Artists Agency oraz jako dźwiękowiec w filmach niezależnych. Obecnie mieszka w Marina del Rey w Kalifornii. RICHARD BRENER (producent wykonawczy) obecnie pełni funkcję prezesa ds. produkcji w New Line Cinema, gdzie nadzoruje najważniejsze produkcje tego studia. W czasie swojej kadencji Brener był producentem wykonawczym wielu hitów studia New Line Cinema, łącznie z zeszłorocznym hitem Seks w wielkim mieście, w którym doszło do ponownego spotkania pierwszej obsady serialu. Wyprodukował też wielki przebój kinowy Polowanie na druhny, który był wielkim sukcesem kasowym wśród komedii roku 2005. Pełnił również funkcję producenta wykonawczego tak różnorodnych filmów, jak: Zaklęci w czasie, seria komediowa Harold i Kumar, Sposób na teściową, Komórka, Efekt motyla, Austin Powers i Złoty Członek, seria Oszukać przeznaczenie, Ryzyko i Od wesela do wesela. Brener urodził się i wychował w Short Hills w New Jersey. W 1994 roku ukończył studia licencjackie w zakresie historii na Uniwersytecie Yale. Do załogi New Line Brener dołączył w 1995 roku i miał tam być pracownikiem tymczasowym, jednak kolejne awanse pozwoliły mu na przejście z pozycji scenarzysty do starszego wiceprezesa, a w końcu prezesa ds. produkcji. WALTER HAMADA (producent wykonawczy) pełni funkcję starszego wiceprezesa ds. produkcji w New Line Cinema. Zakres jego obowiązków obejmuje pracę nad projektami filmowymi, takimi jak Ucieczka z Nowego Jorku, kinowa wersja MacGyvera czy też adaptacja filmowa popularnej gry wideo na konsole Xbox Gears of War. Hamada nadzoruje obecnie produkcję Koszmaru z ulicy Wiązów, gdzie rolę producenta pełni Michael Bay. Hamada nadzorował również produkcję remake?u Piątku trzynastego, który pobił kasowy rekord w dniu premiery w klasyfikacji filmów oznaczonych symbolem R (osoba poniżej 17. roku życia wymaga towarzystwa pełnoletniego opiekuna). Jeszcze przed dołączeniem do New Line w 2007 r., Hamada był przez 4 lata współudziałowcem firmy produkcyjno-menadżerskiej H2F Entertainment. W tym samym czasie współpracował i pomógł wybić się takim scenarzystom, jak: Chris Morgan, autor scenariusza do filmu Szybcy i wściekli; Brad Gann, autor scenariusza do Vince niepokonany oraz Matt Allen i Caleb Wilson, scenarzyści filmu Cztery Gwiazdki. W czasie pracy dla H2F Hamada zainicjował wiele nowych projektów, jak wchodzący wkrótce do kin, Coxblocker z Seanem Williamem Scottem i Topherem Gracem; Tough Love z Ice Cubem, w reżyserii Thomasa Cartera, oraz thriller o zjawiskach nadprzyrodzonych Zabójczy szept. Hamada rozpoczął karierę jako asystent w TriStar Pictures, gdzie szybko awansował i ostatecznie objął stanowisko wiceprezesa ds. produkcji w Columbia Pictures. W tym samym czasie nadzorował rozwój i produkcję takich filmów jak Mocne uderzenie, Granice wytrzymałości, Godzilla i S.W.A.T. Jednostka specjalna. Hamada jest absolwentem Uniwersytetu Kalifornijskiego. SHEILA HANAHAN TAYLOR (producent wykonawczy) współudziałowiec i producent w Practical Pictures, firmie produkującej filmy kinowe i telewizyjne, założonej w 1994 roku wraz z Craigiem Perrym. W Practical Pictures Taylor zajmuje się wieloma projektami kinowymi i telewizyjnymi, realizowanymi w największych studiach filmowych. Należą do nich The Pet w reżyserii Davida Silvermana, komedia familijna Hours of Fun, thriller The Seminar oraz komedia All You Can Eat. Podczas pracy jako dyrektor ds. rozwoju w Zide/Perry Entertainment Hanahan Taylor brała udział w wielu projektach, które zakończyły się dużym sukcesem, np. seria American Pie czy Koty i psy. Ostatecznie odnalazła się w roli współproducentki i producentki wykonawczej wielu filmów, np. Repli-Kate, Oszukać przeznaczenie 2 i Oszukać przeznaczenie 3. Ponadto Taylor nadzorowała proces powstawania scenariuszy, z których wiele zostało później nagrodzonych. Jeszcze przed pracą w Zide/Perry Hanahan Taylor pracowała z Garym Marshallem i Zucker Brothers nad filmami takimi jak Mój chłopak się żeni i Wyścig szczurów. Karierę rozpoczęła w swoim rodzinnym mieście, Michigan, gdzie często pojawiała się w reklamach telewizyjnych i spotach radiowych. W czasie szkoły średniej i studiów pracowała w Steppenwolf Theatre w Chicago oraz występowała w teatrze i reklamówkach w Nowym Jorku, w ramach umowy z Ford Agency. Hanahan Taylor otrzymała niedawno stypendium i pracowała jako wizytujący wykładowca na Uniwersytecie Stanowym w Kalifornii, gdzie była twórczynią nowego przedmiotu z zakresu przemysłu filmowego na Wydziale Filmowym i Komunikacji. Wcześniej przez siedem lat była recenzentem prac dyplomowych oraz wizytującym wykładowcą w szkole filmowej Uniwersytetu Kalifornijskiego, gdzie prowadziła wiele zajęć z głównych przedmiotów wykładowych i nadzorowała projekty prac dyplomowych w ramach MFA Program for Producing. Oprócz prowadzenia gościnnych wykładów, pełnienia roli eksperta, prowadzenia warsztatów podczas rozmaitych festiwali filmowych w całym kraju, Taylor zasiada w jury wielu konkursów na najlepszy scenariusz, a także regularnie wykłada na Sorbonie. Obecnie mieszka w Santa Monica wraz z mężem Paulem, który również jest filmowcem. GLEN MACPHERSON (reżyser obrazu) pracująca przy filmach takich jak: wielki hit kina akcji Rambo, horror Nieodebrane połączenie oraz, uznawany na festiwalach, Trick ?r Treat. Ta urodzona w Kanadzie operatorka ma swoim dorobku zdjęcia do takich filmów, jak: 16 przecznic, Kontrola gniewu, Z podniesionym czołem, Ojciec mojego dziecka, Kolejny piątek, Liczą się tylko Frankliny, Mroczna dzielnica, Kamuflaż, Romeo musi umrzeć, Ściągany i Dziewczyny cadillaca. MacPherson została nominowana do nagrody Genie za najlepsze zdjęcia za dramat biograficzny Sanatorium poetów, była też nominowana do nagrody Gemini za ?Najlepsze zdjęcia w filmie lub serialu? za Kapitanowie zuchy. Jeśli chodzi o pracę w telewizji, MacPherson pracowała nad takimi filmami jak: Przymusowe lądowanie, Odnaleźć siebie, Doktor Who, Pierwszy stopień, Bye Bye Birdie, Córeczka Johnny?ego, Sekret Margarethe Cammermeyer, Shock Treatment, Mroczna postać, Flinch, For the Love of Aaron, Pogoń za prawdą, Zastępstwo, Wilk morski, Cud na autostradzie, Historia Amy Fisher, Śmiertelna inwigilacja, Podróż w mrok, Zmowa milczenia, i Betrayal of Silence. MacPherson brała udział w kręceniu seriali telewizyjnych np. pilotażowego odcinka serialu Sliders ? piąty wymiar i jednego z odcinków serialu telewizji CBC Magic Hour. JAYMES HINKLE (scenograf) po raz czwarty współpracuje z reżyserem Davidem R. Ellisem przy produkcji Oszukać przeznaczenie. Poprzednio pracował z Ellisem przy takich filmach, jak: Komórka, Węże w samolocie i Asylum. Hinkle rozpoczął pracę w dziale artystycznym przy takich produkcjach, jak serie: Szklana pułapka i Zabójcza broń, Łowca androidów, Brama nieba, Złodziej, 48 godzin. W końcu awansował na stanowisko dyrektora artystycznego w serialu telewizji HBO, Opowieści z krypty, by następnie pracować na stanowisku głównego scenografa filmu Parker Kane. Jako scenograf pracował przy takich filmach, jak: What Love Is, Kontrola gniewu, Egzamin dojrzałości, Krótka piłka, Kibice do dzieła, Pogrzeb w Teksasie, Luz Blues, W krzywym zwierciadle: Strzelając śmiechem, Pasażer 57, Rykoszet. W przerwach między projektami filmowymi Hinkle udoskonalał swoje umiejętności, pracując przy reklamówkach telewizyjnych i teledyskach. Obecnie dużą przyjemność sprawia mu malarstwo plenerowe oraz renowacja starych przyczep marki Airstream Trailer. MARK STEVENS (montażysta) wielokrotnie współpracował z reżyserem Joelem Schumacherem przy takich produkcjach, jak Numer 23, Telefon, Kraina tygrysów, Bez skazy, Osiem milimetrów, Batman i Robin, Batman Forever, jak również mającym się wkrótce ukazać thrillerze Town Creek. Inne produkcje, przy których pracował Stevens, to thriller Stay Alive, bardzo popularny horror Freddy kontra Jason oraz thriller akcji Reakcja łańcuchowa w reżyserii Andrew Davisa z Morganem Freemanem i Keanu Reevesem w rolach głównych. Poprzednio Stevens pełnił funkcję asystenta montażysty w międzynarodowym hicie Davisa Ścigany, który otrzymał nominację do Oscara w kategorii ?Najlepszy montaż?. Stevens był również montażystą filmów telewizyjnych Polowanie na potwora, Who Gets the Friends, i My Wicked, Wicked Ways: The Legend of Errol Flynn. BRIAN TYLER (kompozytor) wybitny pianista, perkusista, gitarzysta i basista, który ceni sobie muzykę graną na żywo, więc często dyryguje swoją orkiestrą, co jest rzadkością w dzisiejszym świecie muzyki generowanej komputerowo. O Tylerze stało się głośno po pokazie filmu Six-String Samurai na festiwalu filmowym Sundance Film Festival w 1998 roku. Swoją pozycję umocnił innowacyjnymi ścieżkami dźwiękowymi do takich filmów, jak Czwarte piętro, Przerażenie, a także thrillera z 2001 roku w reżyserii Billa Paxtona Ręka Boga, które przyniosły mu uznanie zarówno wśród publiczności, jak i krytyków. Oprócz dyrygowania, komponowania i aranżowania Tyler pisze piosenki sygnowane przez Sony Music. Jego utwory to mieszanka różnych gatunków muzyki: współczesnego rocka, popu, muzyki elektronicznej, hip-hopu. Zyskały one popularność jako pozycje katalogowe Sony Music, jego muzyka została również włączona do ścieżki dźwiękowej filmu Szybcy i wściekli. Tyler skomponował muzykę do wielu filmów Williama Friedkina: dramatu akcji Nożownik z Tommym Lee Jonesem i Benicio Del Toro; filmu przygodowego o podróżowaniu w czasie Linia czasu w reżyserii Richarda Donnera, wyprodukowanego przez Michaela Crichtona; thrillera Gdy zapada mrok; Najwspanialszej gry w dziejach, również w reżyserii Paxtona; Szybkich i wściekłych: Tokio Drift; sensacji festiwalu w Cannes w 2006 roku ? Robak; Annapolis Justin Lin; epopei historycznej Odrzuceni oraz Rambo Sylvestra Stallone?a. Do najnowszych osiągnięć Tylera należy napisanie muzyki do światowego hitu Szybcy i wściekli, japońskiego filmu science fiction Dragonball: Ewolucja, Ostatniego zlecenia z Nicholasem Cagem w roli głównej oraz thrillera Eagle Eye w reżyserii D.J. Caruso. Tyler został kompozytorem roku 2001 na festiwalu Cinemusic, w 2006 roku otrzymał nagrodę ASCAP Film and Television Music za napisanie muzyki do filmu Constantine z Keanu Reevesem w roli głównej. Tyler napisał również muzykę do miniserialu dla telewizji Sci-Fi Channel ? Dzieci Diuny, która była najlepiej sprzedającą się muzyką filmową wytwórni płytowej Varese Sarabande. W 2002 roku Tyler był nominowany do nagrody Emmy za dramat telewizji Showtime ? Last Call; napisał też muzykę do wielu innych filmów telewizyjnych i seriali. Tyler posiada tytuł magistra sztuk pięknych (MFA), który uzyskał na Uniwersytecie Harvarda oraz dyplom ukończenia studiów licencjackich na Uniwersytecie Kalifornijskim.
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.