Veronica Cartwright i Kay Lenz ubiegały się o rolę Ripley.
Na początku w postać Kane'a wcielił się John Finch. Jednak zachorował już w pierwszym dniu zdjęć, dlatego zastąpił go John Hurt.
Potencjalni reżyserzy, którzy byli brani pod uwagę przez studio lub chcieli reżyserować film to: Robert Aldrich, Peter Yates, Jack Clayton, Dan O'Bannon i Walter Hill.
Bill Paterson odrzucił jedną z ról.
O rolę Obcego ubiegał się Peter Mayhew, ostatecznie wybór padł na Bolajia Badejo.
Harrison Ford odrzucił rolę kapitana Dallasa.
Dym wydobywający się z hełmów (niby wydychane powietrze) pochodził tak naprawdę z aerozolu. Jeden z hełmów został uszkodzony i aerozol był wpuszczany do wewnątrz.
Gdy Ripley chce odwołać autodestrukcję statku, wodzi palcem po instrukcji, ale tak naprawdę czyta francuskie tłumaczenie sekwencji, którą już wykonała.
Układ gwiazd jest taki sam, mimo iż Nostromo jest pokazywane z różnych ujęć.
Zaraz przed śmiercią Dallas zbiera z podłogi trochę substancji pozostawionej przez Obcego. W następnym ujęciu w jego ręce jest jej o wiele więcej.
Petarda z krwią widoczna jest w scenie wychodzenia Obcego z Kane'a.
Każdy z astronautów nosi pod hełmem skórzaną "czapkę". Kiedy Ash zdejmuje Kainowi hełm, by zobaczyć pasożyta, czapki już nie ma.
Ogon obcego zaciska się wokół nóg Lambert, jednak to nie jej nogi widzimy.
Gdy Parker walczy z Ashem, jego rękaw jest rozerwany. Dopiero później widzimy jak Ash rozrywa rękaw.
Podczas wychodzenia Obcego z Kane'a ilość krwi zmienia się między ujęciami.
Gdy Dallas i Ash próbują zdjąć obce ciało z twarzy Kane'a, Parker pyta: "Czemu go nie zamrożą?" (How come they don't freeze him?), ale jego usta w ogóle się wtedy nie poruszają.
W czasie lądowania Kane błędnie wydaje polecenie "Roll 90 degrees port yaw". "Roll" i "yaw" to 2 różne osie odchylenia od kursu, komenda powinna zatem brzmieć po prostu "Roll 90 degrees port".
Zanim Ash atakuje Ripley, po jego głowie spływa biała substancja. W następnych ujęciach nie ma po niej śladu.
Podczas próby usunięcia facehuggera poprzez odcięcie jednego z jego palców wytryska kwas, który spada na gazę, instrument chirurgiczny oraz podłogę. Mimo to kwasowata substancja przeżera tylko podłogę.
Dallas informuje załogę, że komputer statku przerwał podróż, gdyż przechwycił przekaz nieznanego pochodzenia, dźwiękowy sygnał, który powtarza się w odstępach co 12 sekund. Dźwięk jest falą mechaniczną, która wymaga nośnika, jak powietrze czy woda, które nie występują w kosmosie.
Gdy załoga ucztuje po odzyskaniu przytomności przez Kane'a, widać mówiącego Parkera. W kolejnym ujęciu można usłyszeć jego głos chociaż widać wyraźnie, że się cicho śmieje i nie bierze udziału w rozmowie.
Polecenie firmy, które otrzymuje Matka brzmi: "Priority One - Insure return of organism". Jednak czasownik "Insure" został źle zapisany, jego prawidłowy zapis powinien wyglądać następująco: "Ensure return of organism".
Podczas rozmowy o tym, że Brett jest papugą, długość jego papierosa zmienia się pomiędzy ujęciami.
Kiedy Lambert przychodzi powiadomić resztę załogi, że powrócą na Ziemię dopiero za dziewięć miesięcy, Ripley słucha jej, pochylając się do przodu. W następnym ujęciu stoi oparta o ścianę, wymawiając słowa "O, Boże."
W pierwszej scenie filmu widzimy wprawioną w ruch zabawkę Pijącego Ptaka, jednak do jej funkcjonowania potrzebne jest naczynie pełne wody. Nawet jeśli załoga pozostawała przez jakiś czas w stanie hibernacji, woda w szklance już dawno powinna wyparować, a zabawka pozostać w stanie bezruchu.
W pierwszej scenie można zauważyć odbicie ekranu komputera w kasku obok kubka po prawej stronie. W następnym ujęciu widzimy odbicie zupełnie innego ekranu, a samo naczynie znika.
Tuż przed zabraniem Dallasa przez Obcego, zestaw słuchawkowy Asha znika.
Podczas sceny "narodzin" Obcego, Parker przytrzymuje ramię Kane'a, gdy ten jest w konwulsjach. Gdy obcy organizm wydostaje się na światło dzienne, ten się gwałtownie cofa, ale w następnym ujęciu ponownie podtrzymuje kolegę.
Tuż przed wejściem Ripley do kapsuły ratunkowej widać jak niesie ona swojego kota w przenośnym pojemniku z oknem do przodu. W następnym ujęciu okno znajduje się z tyłu.
Gdy Ripley dowiaduje się prawdy od Matki, Ash stoi obok niej. Pomiędzy nimi wywiązuje się mała przepychanka, ale Ripley nie ponosi żadnych obrażeń. Jednak gdy otwierają się drzwi, można zauważyć, że ma krwawiący nos.
Dwa otwory na suficie powstałe przez kwasowatą krew Obcego, mają identyczny kształt na dwóch różnych pokładach.
Gdy Dallas czołga się we wnętrznościach statku przed porwaniem przez Obcego, można zauważyć na podłodze szyny należące do wózka, na którym poruszała się kamera.
W trakcie kręcenia sceny walki tuż przed tym jak Ash rzuca Ripley na pryczę, operator kamery poruszył dzwonkami wietrznymi. Wytworzyło to taką sytuację, w której na ekranie Ian Holm spogląda w jego stronę z powodu dźwięku.
W scenie, gdzie Dallas po raz pierwszy uruchamia Matkę można zauważyć, że pomiędzy ujęciami jedno ze światełek na futrynie drzwi po lewej stronie jest na przemian włączone lub wyłączone.
Gdy obcy organizm wyskakuje z klatki piersiowej Kane'a, można zauważyć po obu stronach jego głowy dwa stalowe pręty, które jednak znikają, gdy ciało jest wystarczająco wysoko podniesione.
Zdjęcia do filmu kręcono w Shepperton oraz Oakley Green (Anglia, Wielka Brytania).
W kilku scenach zamiast dorosłych aktorów wystąpiły w skafandrach kosmicznych dzieci, aby spotęgować efekt wielkich rozmiarów (np. statku Nostromo).
W słynnej scenie wychodzenia Obcego z klatki piersiowej Kane'a tylko dwóch aktorów wiedziało co się stanie. Reszta ekipy była zupełnie nieświadoma. Miało to spotęgować efekt zaskoczenia.
Twórcą Obcego jest artysta-rysownik H.R. Giger. Wygląd potwora oparł na istocie, która nawiedzała go kiedyś w koszmarach sennych.
Cienka, niebieska powłoka pokrywająca jajka była zrobiona za pomocą dymu i lasera pożyczonego od zespołu The Who.
A.E. van Vogt oskarżył filmowców o plagiat jego książki z 1939 roku zatytułowanej "Discord in Scarlet". Kary na twórców jednak nie nałożono.
Rola oficer Ripley została napisana z myślą o mężczyźnie. Dopiero jeden z producentów zasugerował, żeby zmienić reguły gatunku i w roli głównej bohaterki osadzić kobietę. Ridley Scott podchwycił pomysł i tak narodziła się legenda kina.
Podczas pierwszej premiery "Obcego" w kinie "Egyptian" w USA, jeden z widzów próbował podłożyć ogień, pod wystawione tam, na tę okazję rekwizyty z planu filmowego. Dokładnie pod wielki kokpit obcych, na którym siedzi skamieniały szkielet obcego. Tłumaczył się potem, że sądzi, iż jest to "diabelskie dzieło". Producenci filmu byli zachwyceni! Odpowiadali na to: "Great!".
Film nigdy nie miał swojej premiery filmowej we właściwym znaczeniu tego słowa. Zamiast niej 20th Century Fox zorganizowało, z wielką pompą marketingową, uroczyste otwarcie w amerykańskim kinie "Egyptian" - wyświetlającym projekcję tego filmu 48 godzin non stop. Aktorzy grający w tym filmie oraz jego twórcy musieli stać w gigantycznej kolejce wokół kina, by kupić bilety.
Zdjęcia kręcono w okresie od 5 lipca do grudnia 1978 roku.
W 1999 roku zajął 3. miejsce w rankingu na najbardziej przerażający film wszechczasów według "Entertainment Weekly".
Gdy Kane zbliża się do jaja obcego organizmu, można zauważyć, że krople wody spadają w górę od jaja. Stało się tak, gdyż całe ujęcie zarejestrowano do góry nogami.
To artysta konceptualny Ron Cobb był autorem pomysłu, żeby Obcy krwawił kwasem. Stało się tak, gdyż scenarzysta Dan O'Bannon nie potrafił znaleźć wytłumaczenia, dlaczego załoga Nostromo nie używa przeciwko obcemu organizmowi broni palnej.
Wnętrzności jaja obcego organizmu, ktore obserwuje Kane, stworzono z prawdziwych materiałów organicznych, wykorzystując do tego bydlęce serca i żołądki. Sam ogon facehuggera powstał z owczego jelita.
Martwy facehugger poddany autopsji przez Asha powstał przy wykorzystaniu świeżych owoców morza, czterech ostryg i owczej nerki, pełniących role narządów wewnętrznych.
Przednią część głowy kostiumu kosmity wykonano przy pomocy odlewu prawdziwej ludzkiej czaszki.
Oryginalny projekt kosmity autorstwa H.R. Gigera początkowo posiadał oczy, które wyeliminowano, żeby stwór wyglądał jeszcze bardziej przerażająco.
Scena "narodzin" kosmity została nakręcona podczas jednego ujęcia przy użyciu czterech kamer.
Embrionalne ruchy facehuggera tuż przed jego wydostaniem się z jaja zostały stworzone przez Ridleya Scotta, który użył do tego celu obu rąk w gumowych rękawiczkach.
Do stworzenia ścięgna szczęk stwora użyto rozdrobnionych prezerwatyw.
Śluz wydzielany przez Obcego był w rzeczywistości kremem nawilżającym KY Jelly.
Scenariusz zawierał scenę seksu Ripley i Dallasa, ale nigdy jej nie nakręcono.
W filmie wykorzystano trzech Obcych: model oraz stroje dla Bolaji Badejo i kaskadera.
Powstanie wersji reżyserskiej w 2003 roku było możliwe dzięki odnalezieniu w londyńskim skarbcu stu pudełek z materiałami zarejestrowanymi w 1979 roku.